Direktlänk till inlägg 5 mars 2012

Utrotning av glesbygd?

Av Anita - 5 mars 2012 07:51

Vad håller politikerna i Västerbotten på med? Är deras nästa projekt att uppnå utrotning av glesbygden?


Som ni säkert redan uppmärksammat har ambulansen i Åsele lagts ned och så även jourverksamheten på Dorotea sjukstuga med tillhörande akutvårdsplatser. Den nedlagda ambulansen har ersatts med en dygnetruntbemannad jourbil som har till uppgit att vårda patienten, så gott de kan, i väntan på ambulans. Men bilen är inte utrustad för varken omhändertagande i den eller till att transportera patinter.


Nedläggningen av ambulansen i Åsele medför såklart förlängda väntetider på ambulans för boende i Åsele, men även för Doroteaborna då deras ambulans måste täcka upp ett större område. Även jämtlänningarna brukar ibland behöva använda sig av Doroteaambulansen vilket även det försvåras när Doroteaambulansen kommer vara allt mindre tillgänglig pga. ökad arbetsbörda. I Åsele har ambulansen, som sagts, ersatts med en akutbil. Dess nackdelar återkommer jag till, men i Dorotea finns ingenting när Doroteaambulansen är ute på körning, kanske med en Åselepatient. På sjukstugan finns inte längre någon jourläkare att tillgå, då denna numera är stationerad i Åsele under all jourtid.


För att återgå till jourbilens kvliteér så handlar det alltså om en vanlig personbil som utrustats med diverse väskor med utrustning, en sjukvårdsutbildad personal och en, ej vårdutbildad, chaufför (vad jag förstått. Rätta mig om jag har fel!). Politikerna menar att denna akutbil är en fullgod ersättning av ambulansen och att den kan utföra samma goda omhändertagande som en ambulans. Enda skillnaden är att akutbilen inte kan transportera patienterna.  Visst låter det tjusigt, men i praktiken innebär det att akutbilen kan göra nytta i de fall där patienten befinner sig inomhus och inte är i sådant skick att det behövs två utbildade sjuksköterskor för att tillsammans hjälpas åt med vården kring patienten. Skulle patienten befinna sig utomhus vintertid när olyckan eller sjukdomen är framme ser inte senariet lika tillfredstllande ut. Akutbilen har inte plats att vårda eller transportera patienten i bilen!!


Det som gör mig mest arg är de styrande politikernas brist på råg i ryggen och ärlighet! Hur kan de påstå att detta beslut, med avskaffandet av Åseles enda ambulans och ersättandet av den med en akutbil utan transportmöjligheter, är bättre för Åseleborna? Hur kan denna lösning vara bättre? Och hur kan de påstå att akutsjukvården inte riskerar att bli sämre? Och var i denna karusell tjänar man pengar?

Akutbilen måste ju också kosta en slant med sin bemanning och sina uppdrag, Doroteaambulansens merarbete i Åseleområdet torde leda till längre resvägar och betydligt mer bränslekostnader, i vissa fall svårare patientskador då patienterna inte får vård i tid - vilket i sin tur kostar, både pengar och patientlidande!


Detta inlägg baserar sig bl.a på fakta från- och mina reaktioner efter att ha sett uppdrag granskning http://svt.se/ug/hela_program/20120229204341/kampen_om_ambulansen. Det är mina alldeles egna tankar, funderingar, åsikter och slutsatser!


Hoppas politikerna i Västerbotten tar sitt förnuft till fånga innan något riktigt allvarligt händer!

En eloge till alla kämpande i Åsele och Dorotea som jobbar för rätt sak, en lika (eller i alla fall NÅGON) vård till ALLA!


En kamp mot utrotning av glesbygd!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - 2 januari 2014 17:16


Jag tycker det är trevligt att sätta upp alla julkorten så man kan njuta av hälsningarna och de fina motiven ett tag. ...

Av Anita - 12 juli 2013 12:57

Denna grusväg har jag gått många gånger förr... Det känns gott att traska här! Anders-Wikströms-backen, badplatsen... ...

Av Anita - 6 juli 2013 19:29

Hemma och "himme" är två skilda begrepp för mig nu för tiden. Det kan ses högst filosofiskt men en god vän bjöd mig på detta tankeförslag när jag tjorvade in mig i en diskussion om hemma här och hemma där... Nu mera följer jag hans exempel, iaf i t...

Av Anita - 15 juni 2013 20:30


Igårkväll avtackade vi två fina medarbetare som slutat/slutar hos oss på jobbet. Molnen skingrades och regnet övergick till sol. Grillad mat, goda sallader, kubbspel, goda skratt och mysig miljö. En rolig kväll även om det inte alls är roligt att d...

Ovido - Quiz & Flashcards