Direktlänk till inlägg 17 november 2011

Hästskojare eller heter det mäklare?

Av Anita - 17 november 2011 12:43

Igår kväll blev vi sittande framför tv:n och såg uppdrag granskning som handlade om bostadsmarknaden. Där framkom att besiktningsmän och mäklarfirmor ingår samarbetsavtal trots att besiktingen av ett hus ska ske "oberoende". Det finns besiktningsmän/firmor som betalar mäklarirmor för att bli anlitade av dem och det värsta av allt var att inse att mäklarna väljer att använda sig av besiktningsmän som hittar få fel. De besiktningsmän som gör ett grundligt jobb och tydligt beskriver fel och brister med sina besikningsobjekt får få jobb.


Hur ska man som konsument kunna veta om drömhuset verkligen är så underbart som man vill tro? Tänk om det istället blir en mardröm! Kanske, som i ett av exemplen i programet, kan 2 miljonershuset vara helt mögelskadat och obeboeligt och då står man där med stora lån och inget hem!


Jag blir så arg på systemet och på oärliga människor! 

Vissa saker kan lagstadgas in i minsta detalj och verkligen försvåra tillvaron medan andra saker, som detta, kan ske utan några juridiska påföljder. Alla fina ord om att mäklarna ska agera mellanhand och värna både om köparen och säljarens rättigheter låter bara fint. I själva verket verkar mäklarna bara vilja åstadkomma snabba affärer med höga slutpriser och strunta i följderna det kan få för köparna.


Ja, jag generaliserar. Det finns säkert mäklare som är måna om sina kunder och har lite medmänsklighet under kavajen men de som inte har det förstör tyvärr helhetsintrycket.


Jag funderar hur man nånsin ska våga köpa ett hus om det ska vara såhär!?

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - 2 januari 2014 17:16


Jag tycker det är trevligt att sätta upp alla julkorten så man kan njuta av hälsningarna och de fina motiven ett tag. ...

Av Anita - 12 juli 2013 12:57

Denna grusväg har jag gått många gånger förr... Det känns gott att traska här! Anders-Wikströms-backen, badplatsen... ...

Av Anita - 6 juli 2013 19:29

Hemma och "himme" är två skilda begrepp för mig nu för tiden. Det kan ses högst filosofiskt men en god vän bjöd mig på detta tankeförslag när jag tjorvade in mig i en diskussion om hemma här och hemma där... Nu mera följer jag hans exempel, iaf i t...

Av Anita - 15 juni 2013 20:30


Igårkväll avtackade vi två fina medarbetare som slutat/slutar hos oss på jobbet. Molnen skingrades och regnet övergick till sol. Grillad mat, goda sallader, kubbspel, goda skratt och mysig miljö. En rolig kväll även om det inte alls är roligt att d...

Ovido - Quiz & Flashcards