Alla inlägg under januari 2010

Av Anita - 27 januari 2010 06:19

Nu är vi installerade i huset! Flytten har gått över förväntan, det har gått jätte bra!! Väldigt mycket beroende på mina föräldrar som varit här en vecka och burit och städat och engagerat sig i Frans. Guld värt! Även M:s föräldrar har hjälpt till med förrådsflytt, matservice och barnvakteri. 

De flesta kartonger är uppackade nu och vi har till och med hunnit få upp lampor, gardiner och lägga mattor på golven, så det känns riktigt hemtrevligt!

Tanken är att jag ska bjuda på lite flytt- och nya-bostaden-bilder när jag får tid att lägga in dem på datorn...

Idag tänker jag inviga promenadvägen till jobbet för första gången och se hur lång tid det ta. Hoppas på att kunna/idsas promenera till jobbet de dagar jag jobbar dagpass i alla fall, det blir bra och lagom vardagsmotion och det kan man inte få för mycket av. Dax att börja klä sig och knata iväg....



Av Anita - 17 januari 2010 11:50

Mitt i flyttpackandet hittade jag en påse med gardiner med denna lapp på som jag tror att min mormor skrivit... Jag längtar efter min mormor!

 
Av Anita - 14 januari 2010 10:10

Signe prövar mina gamla glasögon. Kan inte låta bli att skratta när jag ser denna bild. Hon är ju bara för go den tjejen!

Av Anita - 14 januari 2010 10:08

Häromdagen prövade vi att laga en ny maträtt med glasnudlar...har ni sett nåt så konstigt? Genomskinliga, gummibandsaktiga, smala snören som skulle ätas. Jo, nog gick de äta men lite annorlunda var det :)

Av Anita - 12 januari 2010 06:54

Igår körde vi iväg till huset med lite fyllda kartonger, tänkte och planerade lite. Frans var väldigt intresserad av att titta in i den öppna spisen och rätt som det var så satt han uppklättrad i det inre hörnet av öppna spisen och såg så nöjd och glad ut!   Han började sedan att klättra runt där inne så jag fick bråttom att ta honom därifrån och tvätta hans då kolsvarta händer. För även om där var nystädat så är det hiskeligt svårt att få en öppenspis helt kliniskt ren från sot...


Så, ett av de första projekten vid inflyttningen får bli att barnsäkra öppna spisen!   



Av Anita - 10 januari 2010 07:12

Bloggen har inte fått prio ett de sista veckorna direkt och inte kommer det bli så de närmsta veckorna heller skulle jag tro. Det är fullt upp i livet med packning och flytt nu framöver och sen ska vi hinna med att jobba och helst hinna med varandra i familjen litegrann på ett hörn också. Men jag skriver när tillfälle ges....


KRAM på er alla trogna läsare. 

Av Anita - 10 januari 2010 07:08
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Anita - 10 januari 2010 06:35

2 dl havregryn

5 dl siktat dinkelmjöl

1 dl linfrö

1 dl russin

1 dl grovt hackade hasselnötter

2 tsk bikarbonat

2 nypor havssalt

4 dl naturell yoghurt

1 rivet äpple

3 msk honung


*Sätt ugenen på 175 grader

*Blanda alla torra ingerdienser

*Rör ner äpple, yoghurt och honung till en välblandad deg

*Smörj en avlång brödform och häll i degen

*Grädda längst ner i ugnen i ca. 1 timme och 20 min.


Detta är ett grundrecept på ett mycket lättbakat och gott bröd där variationerna är oändliga. Jag brukar ha receptet som grund men sedan baka av det jag har hemma. Ibland har jag använt lingonsylt och vatten istället för yoghurt, brödet blir då lite smuligare i konsistensen men är helt klart ätligt. Solrosfrön, mandlar, pumpafrön...går att byta ut hasselnötterna med. Ibland har jag kryddat det med lite kanel och kakao för att få en mustigare smak. Någon gång har jag använt morot istälet för äpple. Russinen brukar jag utesluta eftersom maken inte är så förtjust i den varan i bröd. Honungen går bra att byta ut mot sirap. Ja, ni förstår, variationerna är oändliga.

Lycka till med baket!



Ovido - Quiz & Flashcards