Alla inlägg under september 2009

Av Anita - 30 september 2009 09:08
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Anita - 29 september 2009 10:09

En

Av Anita - 28 september 2009 14:47

Ja då kom dessa frågor igår igen...är du troende? Är du kristen? Två människor jag inte känner frågade detta igår under kördagen. Eftersom jag inte känner dem och frågan ställdes som en Ja/Nej fråga blev jag helt ställd. Där fanns inte utrymme till så mycket förklaringar. Svaret på frågan om jag är troende blev: "Nja, nåt tror jag väl på." Svaret på den andra frågan blev helt enkelt: "Ja." Med följden att frågeställaren tyckte att jag då kunde få be för dem på sin hemfärd från konserten och då kände jag mig inte helt bekväm, för på ett sånt sätt är jag inte kristen.


Jag funderade en del på detta igår kväll och kunde inte komma fram till nåt bra svar på frågorna ens efter lite eftertanke. I mitt fall finns inget enkelt svar på dessa frågor. Jag ser mig på sätt och vis som troende. Jag vet inte riktigt om jag tror på att Jesus kommer att komma åter till jorden eller att de döda kommer att återuppstå...men jag tror på "nåt"! Jag tror på att livet inte är helt slut efter döden, jag tror att nån del av människan, själen kanske, lever kvar på nåt vis... Är det att vara troende?


Jag ser mig som kristen eftersom jag är medlem i svenska kyrkan och tycker att det känns helt rätt att vara det, jag går gärna i kyrkan ibland, jag tycker det känns rätt att döpas, konfirmeras, vigas...osv. Jag lever efter kristna traditioner och firar kristna högtider. Men jag ber inte böner (om jag inte är i kyrkan) och jag tar ytterst sällan nattvard. Är jag då kristen? 

Av Anita - 26 september 2009 16:50

Imorgon gäller det!

Då är det konsertförberedelser och konsert för hela slanten. Kl. 11.30 drar övningen igång med Stöde gospelkör på Skeer i Orsa, Sveriges vackraste och högs belägna folkpark tror jag visst stället kan titulera sig med. Kl. 13.00 blir det lunch, kl. 14.00 ska vi ha gen-rep med Cyndee Peters och Daniel Stenbaek, kl. 16.00 blir det fika och kl. 18.00 börjar själva konserten på Skeer i Orsa!

Det hela gick att läsa om i fredagens Moratidning också:

http://arkiv.daltid.se/2009/09/20090925/MTA-20090925-22.pdf


Idag övade vi i Fridhemskyrkans kör tillsammans med Stöde Gospel och det var en häftig upplevelse att vara närmare 80 körsångare! Det var verkligen roligt! Så det ska bli spännande att se hur vi får till det imorgon kväll när det gäller.

Av Anita - 25 september 2009 14:34

Har varit till tandhygienisten och blivit "misshandlad" i munnen idag. Som tröst efter den ömmande tandköttsbehandlingen med vass tandtråd tog jag en sväng på Orsamarkanden. Inhandlade där ett grillgaller att lägga på det andra grillgallret i stugan, lite muffins- och bullformar samt plastpåsar. Sedan passerade jag en vagn med rökt korv och fläsk från Åsele rökeri. Jag frågade vad fläsket kostade och blev erbjuden att smaka en bit samtidigt som föräljaren sa:

-"I din ålder brukar man inte tycka om sånt här. Är du möjligtvis från norrland?"

Så till och med smaklökarna verkar kunna avslöja var man har sina rötter Glad. Gott var det och säkerligen en fin försäljningsreplik från hans sida, för jag gick därifrån med 1/2 kg rökt sidfläsk och en älgkorv. Men så gav han mig norrlandsrabatt ocksåSkrattande.

Av Anita - 24 september 2009 11:23

Nu, idag, har Frans verkligen kommit på det där med att säga "Pappa"! Visst har han fått fram ordet tidigare också men när han vaknade efter förmiddagsluren idag så frågade han verkligen efter sin pappa, som då hunnit fara på jobbet medan han sov.

-Pappa! Pa pa! Pa pa pa! Pappa!

Av Anita - 24 september 2009 08:14

Klockan är 8 och vi är på väg ut i skogen hela familjen på en morgonpromenad. Frukosten är redan i magen på alla utom Eros. Det gäller att passa på när Marcus inte börjar förrän 10 idag och vaken är vi ju tidigt i vilket fall:) Frans inviger de nya vantarna som han fått från kusin med familj i födelsedagspresent i förskott, riktigt varma å goa känns de.

Av Anita - 24 september 2009 07:55

Igår kväll blev det hockey! Första matchen på över ett år.. Hemmamatch i FM Mattsson arena, Mora mot AIK. Tyvärr blev det förlust :( Men för mig och Marcus blev det vinst ändå, vi vann ju en kväll på tu man hand medan svärmor passade Frans:) Skönt med sådana stunder, det va ett tag sen.

Ovido - Quiz & Flashcards