Direktlänk till inlägg 28 september 2009

Kristen? Troende?

Av Anita - 28 september 2009 14:47

Ja då kom dessa frågor igår igen...är du troende? Är du kristen? Två människor jag inte känner frågade detta igår under kördagen. Eftersom jag inte känner dem och frågan ställdes som en Ja/Nej fråga blev jag helt ställd. Där fanns inte utrymme till så mycket förklaringar. Svaret på frågan om jag är troende blev: "Nja, nåt tror jag väl på." Svaret på den andra frågan blev helt enkelt: "Ja." Med följden att frågeställaren tyckte att jag då kunde få be för dem på sin hemfärd från konserten och då kände jag mig inte helt bekväm, för på ett sånt sätt är jag inte kristen.


Jag funderade en del på detta igår kväll och kunde inte komma fram till nåt bra svar på frågorna ens efter lite eftertanke. I mitt fall finns inget enkelt svar på dessa frågor. Jag ser mig på sätt och vis som troende. Jag vet inte riktigt om jag tror på att Jesus kommer att komma åter till jorden eller att de döda kommer att återuppstå...men jag tror på "nåt"! Jag tror på att livet inte är helt slut efter döden, jag tror att nån del av människan, själen kanske, lever kvar på nåt vis... Är det att vara troende?


Jag ser mig som kristen eftersom jag är medlem i svenska kyrkan och tycker att det känns helt rätt att vara det, jag går gärna i kyrkan ibland, jag tycker det känns rätt att döpas, konfirmeras, vigas...osv. Jag lever efter kristna traditioner och firar kristna högtider. Men jag ber inte böner (om jag inte är i kyrkan) och jag tar ytterst sällan nattvard. Är jag då kristen? 

 
 
Ingen bild

Mamma

28 september 2009 16:05

Jag tycker nog att du verkar ha förstått det där. Man kan väl få va både kristen och troende utan att högt förkunna sin tro, det är väl det vi har prästerna till.

 
Ingen bild

E

29 september 2009 07:19

De kan lätt vilja krångla till det å få det att låta, sånna där hyperkristna.. Att be för dem på vägen hem behöver inte vara direktkommunikation, bredband, whatever.. Det handlar bara om formuleringar och fördomar. "du kan väl tänka på oss när vi ska åka hem", "kläm en tumme, vi har ju så långt å åka..". Same shit, different name!

 
Ingen bild

Anita

29 september 2009 07:48

Tack för kommentarerna! Roligt!

Jo jag tänker nog lite som ni säger. Det borde vara så att det kan få finnas olika sätt att "bedriva" sin kristna tro...det är upp till var och en. Som du säger E så är ju tankar å förhoppningar också en sorts bön även om man inte kopplar dem så starkt till Gud...

 
Ingen bild

Maria

1 oktober 2009 17:29

Ååååh! Sånt här tycker jag är superintressant att diskutera. Nu är min bil hel! Snart kommer jag ner så vi får snacka lite om livet :D :D

KRAM

 
Ingen bild

Anita

2 oktober 2009 10:29

Maria, det låter toppen! Jag tycker också sånt här är så intressant att diskutera! Är så spännande att höra hur olika/lika man kan tänka i dessa frågor... Du är sååååå välkommen! KRAM

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - 2 januari 2014 17:16


Jag tycker det är trevligt att sätta upp alla julkorten så man kan njuta av hälsningarna och de fina motiven ett tag. ...

Av Anita - 12 juli 2013 12:57

Denna grusväg har jag gått många gånger förr... Det känns gott att traska här! Anders-Wikströms-backen, badplatsen... ...

Av Anita - 6 juli 2013 19:29

Hemma och "himme" är två skilda begrepp för mig nu för tiden. Det kan ses högst filosofiskt men en god vän bjöd mig på detta tankeförslag när jag tjorvade in mig i en diskussion om hemma här och hemma där... Nu mera följer jag hans exempel, iaf i t...

Av Anita - 15 juni 2013 20:30


Igårkväll avtackade vi två fina medarbetare som slutat/slutar hos oss på jobbet. Molnen skingrades och regnet övergick till sol. Grillad mat, goda sallader, kubbspel, goda skratt och mysig miljö. En rolig kväll även om det inte alls är roligt att d...

Ovido - Quiz & Flashcards