Direktlänk till inlägg 10 januari 2010

Stinas yoghurtbröd

Av Anita - 10 januari 2010 06:35

2 dl havregryn

5 dl siktat dinkelmjöl

1 dl linfrö

1 dl russin

1 dl grovt hackade hasselnötter

2 tsk bikarbonat

2 nypor havssalt

4 dl naturell yoghurt

1 rivet äpple

3 msk honung


*Sätt ugenen på 175 grader

*Blanda alla torra ingerdienser

*Rör ner äpple, yoghurt och honung till en välblandad deg

*Smörj en avlång brödform och häll i degen

*Grädda längst ner i ugnen i ca. 1 timme och 20 min.


Detta är ett grundrecept på ett mycket lättbakat och gott bröd där variationerna är oändliga. Jag brukar ha receptet som grund men sedan baka av det jag har hemma. Ibland har jag använt lingonsylt och vatten istället för yoghurt, brödet blir då lite smuligare i konsistensen men är helt klart ätligt. Solrosfrön, mandlar, pumpafrön...går att byta ut hasselnötterna med. Ibland har jag kryddat det med lite kanel och kakao för att få en mustigare smak. Någon gång har jag använt morot istälet för äpple. Russinen brukar jag utesluta eftersom maken inte är så förtjust i den varan i bröd. Honungen går bra att byta ut mot sirap. Ja, ni förstår, variationerna är oändliga.

Lycka till med baket!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - 2 januari 2014 17:16


Jag tycker det är trevligt att sätta upp alla julkorten så man kan njuta av hälsningarna och de fina motiven ett tag. ...

Av Anita - 12 juli 2013 12:57

Denna grusväg har jag gått många gånger förr... Det känns gott att traska här! Anders-Wikströms-backen, badplatsen... ...

Av Anita - 6 juli 2013 19:29

Hemma och "himme" är två skilda begrepp för mig nu för tiden. Det kan ses högst filosofiskt men en god vän bjöd mig på detta tankeförslag när jag tjorvade in mig i en diskussion om hemma här och hemma där... Nu mera följer jag hans exempel, iaf i t...

Av Anita - 15 juni 2013 20:30


Igårkväll avtackade vi två fina medarbetare som slutat/slutar hos oss på jobbet. Molnen skingrades och regnet övergick till sol. Grillad mat, goda sallader, kubbspel, goda skratt och mysig miljö. En rolig kväll även om det inte alls är roligt att d...

Ovido - Quiz & Flashcards