Direktlänk till inlägg 27 februari 2010

Moras nyårsafton

Av Anita - 27 februari 2010 19:50

Vasaloppsveckan har startat!

Första loppet gick igår och sedan är det något/några lopp nästan varje dag fram till "finalen" på söndagen med Vasaloppet. Under veckan är det kortvasa och halvvasa och tjejvasa och ungdomsvasa och öppet spår och stafettvasa.... I och med alla dessa lopp kommer även mycket folk till Mora denna vecka och vägnätet är absolut inte byggt för dessa trafikmängder. Den här veckan är inte så rolig att jobba, eftersom vi kör hem till patienter inom både Mora och Orsa kommun, eftersom det vissa dagar och vissa tider på dygnet kan ta nästan en timme att ta sig igenom hela Mora, en sträcka som i vanliga fall kanske tar 10-15 minuter.


Men snart, när vasaloppsveckan är över, kan alla engagerade och oengagerade pusta ut. Det är som att luften går ur Mora lite efter detta arrangemang. Flera månader innan denna vecka pratas det överallt och skrivs i lokaltidningarna om snömängder och väder och hur många anmälningar som kommit in...folk engagerar sig i att skotta upp parkeringar, lämna ut nummerlappar, koka blåbärssoppa, vara sjukvårdareute i spår och på kontroller....och mycket mycket mycket mer. Organisationen är enorm!


Sedan pratas det om att "efter vasaloppet brukar..." ...vårvädret komma och vintern ta slut (etc.). Mora firar nog Vasaloppsveckan mer än självaste nyåret. Det pratas mer om före och efter Vasaloppet än före och efter nyårsafton!


Jag menar inte i och med detta att Vasaloppet är något negativt. Mora växter och lever verkligen upp under denna vecka! Det är roligt att se! Fiken har kvällsöppet, pubar har längre öppettider, det ordnas med konserter och underhållning och mässtält....handeln tjänar massor och .... lite bilköer kan vi kanske må bra av i Mora också så vi blir påminda om hur bra vi har det annars.


56 000 är anmälda totalt till alla loppen under Vasaloppsveckan! De´ni!

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - 2 januari 2014 17:16


Jag tycker det är trevligt att sätta upp alla julkorten så man kan njuta av hälsningarna och de fina motiven ett tag. ...

Av Anita - 12 juli 2013 12:57

Denna grusväg har jag gått många gånger förr... Det känns gott att traska här! Anders-Wikströms-backen, badplatsen... ...

Av Anita - 6 juli 2013 19:29

Hemma och "himme" är två skilda begrepp för mig nu för tiden. Det kan ses högst filosofiskt men en god vän bjöd mig på detta tankeförslag när jag tjorvade in mig i en diskussion om hemma här och hemma där... Nu mera följer jag hans exempel, iaf i t...

Av Anita - 15 juni 2013 20:30


Igårkväll avtackade vi två fina medarbetare som slutat/slutar hos oss på jobbet. Molnen skingrades och regnet övergick till sol. Grillad mat, goda sallader, kubbspel, goda skratt och mysig miljö. En rolig kväll även om det inte alls är roligt att d...

Ovido - Quiz & Flashcards