Direktlänk till inlägg 8 juni 2010

Mat till döende

Av Anita - 8 juni 2010 11:11

...eller som man på "finspråk" säger: Nutrition i palliativ vård, det är vad dagens nyhetsbrev från internetmedicin handlar om.


Mat och näring till svårt sjuka och döende människor är ett laddat ämne! När en människa drabbas av en obotlig sjukdom avtar i regel matlusten förr eller senare. Maten smakar inte som förr, det som tidigare varit favoritmat är inte längre gott...illamående och kräkningar besvärar. Många gånger är detta mest besvärligt för de anhöriga, som ofta tänker att man dör om man slutar äta. Sanningen är dock den att vi slutar äta för att vi dör.


Frågan när man ska ge näringstillskott, hur ofta, hur mycket, vilken sort....hur länge är näring via dropp meningsfullt för patienter som inte kan äta som vanligt...? Det är alltid svåra ställningstaganden. Men det är viktigt att komma ihåg att fenomenet att sluta äta är en naturlig del i förloppet hos döende människor.


Titta gärna in på länken för att få mer ideér:

 http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=3157 

 
 
Malin

Malin

8 juni 2010 23:55

Hej hej! Vad roligt att du hittade hit via Ida =) Alltid roligt med nya besökare, som dessutom gillar ens blogg oxå och på köpet tycker våran lille Tim är helsöt ;) och ett charmtroll är han verkligen. Han vet nog inte riktigt hur han ska lyckas charma alla ibland.
Och bara jag sovit lite och får tid över ska jag kika in och titta lite i din blogg oxå =)

http://www.malincatarinas.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - 2 januari 2014 17:16


Jag tycker det är trevligt att sätta upp alla julkorten så man kan njuta av hälsningarna och de fina motiven ett tag. ...

Av Anita - 12 juli 2013 12:57

Denna grusväg har jag gått många gånger förr... Det känns gott att traska här! Anders-Wikströms-backen, badplatsen... ...

Av Anita - 6 juli 2013 19:29

Hemma och "himme" är två skilda begrepp för mig nu för tiden. Det kan ses högst filosofiskt men en god vän bjöd mig på detta tankeförslag när jag tjorvade in mig i en diskussion om hemma här och hemma där... Nu mera följer jag hans exempel, iaf i t...

Av Anita - 15 juni 2013 20:30


Igårkväll avtackade vi två fina medarbetare som slutat/slutar hos oss på jobbet. Molnen skingrades och regnet övergick till sol. Grillad mat, goda sallader, kubbspel, goda skratt och mysig miljö. En rolig kväll även om det inte alls är roligt att d...

Ovido - Quiz & Flashcards