Direktlänk till inlägg 4 februari 2011

Bilder från nya kameran

Av Anita - 4 februari 2011 20:02

Har fotat en del, ffa. under jul- och nyårshelgen, för att testa nya kameran. Insåg när vi lade in bilderna på datorn att de vi tagit utan blixt i flera fall blev suddiga, ffa när motivet rörde lite på sig. Denna suddighet var svår att märka på kameraskärmen men syntes desto mer på datorn.

I övrigt tar kameran snabba bilder, fina bilder inomhus i dålig belysning...ja vi känner oss nöjda över inköpet även om vi har MYCKET kvar att lära om dess funktioner och kvaliteér.


Här kommer några smakprov:


      

Utomhus på julafton i mörker.


      

Hemma inomhus. Lite roligt att leka och experimentera med olika fokuspunkter.


         Fotat vid sportstugan.

 
 
Sebastian Skarp

Sebastian Skarp

5 februari 2011 16:20

Svar: Roligt att du gillade mina bilder! :)

Bild 2 och 3 är båda fotade i manuellt läge med följande inställningar: Slutartid 1/15, bländare 9, iso400. Jag har använt ett 35mm-objektiv. Jag ställde fokus manuellt på lagom avstånd, och när personerna kom springandes (bråttom till bussarna!) så följde jag med dom i rörelsen med kameran. Alltså blev personerna någorlunda skarpa (eftersom de befann sig på samma ställe i bilden under hela exponeringen) och bakgrunden blev suddig (eftersom bakgrunden var stilla medans jag flyttade kameran). Googla på "panorering" om du vill läsa mer!

Kolla gärna in min blogg om ett litet tag, har en panoreringsbild till jag ska lägga upp, fast denna gång på en bil.

Grattis till kameran! Det är mycket att lära sig i början, men du kommer säkert att komma underfund med hur allt hänger ihop och fungerar efter ett tag :) Det finns ju massor att läsa på nätet om man behöver hjälp eller tips, annars är det bara att fota fota och fota så märker man efter ett tag hur det fungerar! :)

http://fotoskarp.blogg.se

 
Ida

Ida

5 februari 2011 19:28

En SL-kamera kan ju prestera på egen hand, för att det ska bli det lilla extra så krävs ju däremot att fotografen kan sin kameras inställningar och att komponera bilden :) Sånt kommer, du/ni är på god väg :)

Om du ska fota rörliga objekt inomhus utan blixt, gäller att du har bra ljus, helst inga slutartider under 1/160. Går att öka ISO om det är för mörkt, men tänk på att desto högre ISO desto "grynigare" blir bilden. Använd även största möjliga bländaröppning om du har dåligt ljus, men då får du istället ett kort skärpedjup, vilket inte är att föredra om du ex. ska ta en gruppbild.

Hängde du med ;)

Ska man få ut det mesta möjliga så tipsar jag om att lära sig alla dessa funktioner. Det är inteså svårt om man bara vill och ger det lite tid. Bra fototidningar är Kamera & bild och Digitalfoto. Finns många bra fotobloggar också bla. Nevnarien.

Det man lär sig allra bäst på är förstås att fota och testa sig fram. Men det är något enklare att förstå vad kameran gör vid olika inställningar om man lärt sig bländare, slutare, ISO och vitbalansen.

Lycka till! Och du får gärna fråga mig, men jag är rätt kass på förklara i text ;) Kram

http://minatvasmahjartan.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - 2 januari 2014 17:16


Jag tycker det är trevligt att sätta upp alla julkorten så man kan njuta av hälsningarna och de fina motiven ett tag. ...

Av Anita - 12 juli 2013 12:57

Denna grusväg har jag gått många gånger förr... Det känns gott att traska här! Anders-Wikströms-backen, badplatsen... ...

Av Anita - 6 juli 2013 19:29

Hemma och "himme" är två skilda begrepp för mig nu för tiden. Det kan ses högst filosofiskt men en god vän bjöd mig på detta tankeförslag när jag tjorvade in mig i en diskussion om hemma här och hemma där... Nu mera följer jag hans exempel, iaf i t...

Av Anita - 15 juni 2013 20:30


Igårkväll avtackade vi två fina medarbetare som slutat/slutar hos oss på jobbet. Molnen skingrades och regnet övergick till sol. Grillad mat, goda sallader, kubbspel, goda skratt och mysig miljö. En rolig kväll även om det inte alls är roligt att d...

Ovido - Quiz & Flashcards