Direktlänk till inlägg 4 februari 2011

Körsång och hälsa

Av Anita - 4 februari 2011 20:22

Körterminen har startat och det känns härligt! Det är två värdefulla timmar, tisdagar mellan 19-21, när jag kan gå till kören och koppla bort jobb, familj och "måsten". Det är en stunds "meditation". Låter flummigt, ja visst, men det är en härlig känsla!


Hittade lite forskning om körsång och det var lite intressant läsning tyckte jag...


*Man känner skillnad på sinnesstämning innan och efter en repetition, man kan vara trött innan och blir piggare och gladare efteråt. Kroppen upplever en lyckokänsla av att skapa musik tillsammans, därför kan körsång fungera som självförverkligande. Upplevelsen när man sjunger är både fysisk och psykisk. http://www.uppsatser.se/uppsats/130a796a60/


*Körverksamhet representerar en plats där sångarna kan komma undan vardagens alla måsten och stressfaktorer, och där de får möjlighet till möten och samhörighet med andra människor. Aktiviteten körsång erbjuder ett målinriktat och inspirerande

arbete som ger fysiska effekter i form av mer energi, djupare sömn, kroppslig avspändhet samt bättre hållning. Den påverkar också känslolivet, och genom att den öppnar upp för olika känslouttryck kan körverksamheten fungera som en själslig terapi. Deltagandet i körverksamheten erbjuder körsångarna fysisk och emotionell tillfredsställelse och aktiviteten kan därmed bidra till hälsa och välbefinnande. http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1325419&fileOId=1325420


På tisdag 8/2 kl. 19.00-21.00 har vi öppen körövning i Fridhemskyrkan för alla som känner sig nyfikna!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - 2 januari 2014 17:16


Jag tycker det är trevligt att sätta upp alla julkorten så man kan njuta av hälsningarna och de fina motiven ett tag. ...

Av Anita - 12 juli 2013 12:57

Denna grusväg har jag gått många gånger förr... Det känns gott att traska här! Anders-Wikströms-backen, badplatsen... ...

Av Anita - 6 juli 2013 19:29

Hemma och "himme" är två skilda begrepp för mig nu för tiden. Det kan ses högst filosofiskt men en god vän bjöd mig på detta tankeförslag när jag tjorvade in mig i en diskussion om hemma här och hemma där... Nu mera följer jag hans exempel, iaf i t...

Av Anita - 15 juni 2013 20:30


Igårkväll avtackade vi två fina medarbetare som slutat/slutar hos oss på jobbet. Molnen skingrades och regnet övergick till sol. Grillad mat, goda sallader, kubbspel, goda skratt och mysig miljö. En rolig kväll även om det inte alls är roligt att d...

Ovido - Quiz & Flashcards