Direktlänk till inlägg 5 februari 2011

Smältande chokladpudding

Av Anita - 5 februari 2011 18:56


Ingredienser:

85g rumsvarmt smör (plus extra till formen)

55g extra fint vetemjöl

25g kakao

1 tsk mald kanel

115g råsocker eller strösocker

1 ägg

25g mörkt muskovadoråsocker

55g skalade, hackade pekannötter

3 dl hett, starkt kaffe

florsocker att pudra över den färdiga puddingen

vispgrädde till servering


Tillagning:

Sätt ugnen på 160 grader. Smöra en låg, ugnssäker form som rymmer 1,2 liter.

Sikta ner mjöl, kakao och kanel i en stor skål. Tillsätt smöret, 85 gram av råsockret/strösockret samt ägget och rör kraftigt tills allt är väl blandat. Vänd ner smeten i den smorda formen och strö därefter över muskovadoråsocker och hackade pekannötter.

Rör ner resten av råsockret/strösockret i det heta kaffet och rör tills det löst upp sig och häll sedan blandningen försiktigt över puddingen.

Grädda i ugnen i 50-60 min eller tills puddingen känns fast i mitten. Öppna inte ugnsluckan de första 40 min av gräddningstiden, för då kan kakan sjunka ihop.

Pudra över lite florsocker och servera puddingen genast med vispad grädde.


Vid första anblicken ser den här puddingen inte särskilt märkvärdig ut. Men när du tar för dig upptäcker du den härlig chokladsåsen i formens botten.

Receptet är hämtat ur "Choklad. De 100 bästa recepten." Av: Linda Doeser. 2004.

 
 
Ingen bild

Maria

8 februari 2011 19:34

Oj! Dubbelmums! Det där såg verkligen ut att vara ett bra recept..... *dreggla*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - 2 januari 2014 17:16


Jag tycker det är trevligt att sätta upp alla julkorten så man kan njuta av hälsningarna och de fina motiven ett tag. ...

Av Anita - 12 juli 2013 12:57

Denna grusväg har jag gått många gånger förr... Det känns gott att traska här! Anders-Wikströms-backen, badplatsen... ...

Av Anita - 6 juli 2013 19:29

Hemma och "himme" är två skilda begrepp för mig nu för tiden. Det kan ses högst filosofiskt men en god vän bjöd mig på detta tankeförslag när jag tjorvade in mig i en diskussion om hemma här och hemma där... Nu mera följer jag hans exempel, iaf i t...

Av Anita - 15 juni 2013 20:30


Igårkväll avtackade vi två fina medarbetare som slutat/slutar hos oss på jobbet. Molnen skingrades och regnet övergick till sol. Grillad mat, goda sallader, kubbspel, goda skratt och mysig miljö. En rolig kväll även om det inte alls är roligt att d...

Ovido - Quiz & Flashcards