Alla inlägg den 22 november 2009

Av Anita - 22 november 2009 19:04

Pacos fisksoppa hittade jag i receptsamlingen från tv-programmet "halv 8 hos mig". Jag brukar dock fuska och göra som jag skrivit nedan, men egentligen ska man koka egen fiskbuljong. Denna smakrika soppa fick i alla fall bli vår söndagsmiddag idag.


Ingredienser
 2 msk olja
3 st tomater, grovt hackade
1 st gul lök
1 st finhackad vitlöksklyfta
1 st chili
3 cm ingefära
1 påse saffran
1 l fiskbuljong (se ovan)
1 nypa krossade anisfrön
0.5 st apelsin
1 dl grädde
1 dl kokosmjölk
socker, salt, peppar

500 g lax
1 bukett broccoli
2 dl sockerärtor
Stek tomat, lök och vitlök i olja, tills tomaterna blir som en röra. Häll i finhackad chili, ingefära och saffran. Häll sedan i fiskbuljong, anisfrön och lägg i apelsinhalvan, låt koka upp. Efter cirka 10-15 minuter, häll i grädde och kokosmjölk, Smacka av med salt, peppar och socker. Lägg ner lax, broccoli och sockerärtor 5 minuter innan soppan är klar och låt koka med 4-5 minuter.
Av Anita - 22 november 2009 18:57

Garnet jag införskaffade från vartofta via internet för ett par veckor sedan har nu tagit slut och jag kände att jag behövde ett nytt projekt att sysselsätta mina händer med. Under locket på farmors gamla kökssoffa gömmer sig nystan av mormorlik natur. Det är nämligen mattrasor.

Man kan åstadkomma saker med dessa nystan utan vävstol och med en riktigt grov virknål istället. Det tänkte jag ge mig i kast med... 

  

Av Anita - 22 november 2009 11:41

Frans har blivit en gourmet!

Igår njöt han av varmrökt lax till lunch och mumsade gladeligen i sig potatisgratäng och rostbiff till middag. Han är helt galen i rostbiff, det är såååå gott tycker han!


Se hela bilden

Ovido - Quiz & Flashcards