Direktlänk till inlägg 28 augusti 2010

Styrka

Av Anita - 28 augusti 2010 19:35

"Styrka är att bryta en chokladkaka i fyra bitar - och sedan bara äta en av dem."


Citerat från förpackningen på en mörk chokladkaka från Mora Choklad. Jag är ämnad att hålla med... 


Några av mina favoriter i chokladens värld för tillfället är:

* Amedei "9"

* Amedei "Toscano black 66 extra dark chocolate"

* Amedei "Porcelana 70 extra dark chocolate"

* Amedei "Chuao 70 extra dark chocolate"

* Michel Cluizel "Cru de plantation Vila Gracinda"


Ett länktips för att få tag på bra choklad av kvalitet kommer här: http://www.chokladshop.se/ Visst finns det mörk choklad i vanliga livsmedelsbutiker också men bara för att chokladen är mörk är det absolut ingen garanti för att den är av kvalitet och därmed god. Några tips att tänka på vid inköp av god choklad:

* Välj en chokladkaka med en kakaohalt på ungefär 60-75%

* Innehållet i chokladkakan bör helst inte bestå av annat än kakao, kakaosmör, råsocker och äkta vanilj. (Inget annat fett eller sojalecitin eller så.)


Förvara chokladen hellre i rumsteperatur än i kylskåp men helst i ca. 16 grader.


Bryt loss en bit av chokladen, gnugga försiktigt brytkanterna mot varandra - lukta! Lägg sedan cokladbiten på tungan och låt den smälta... En bra choklad blir INTE kletig i munnen utan sprider sig fint i munnen. Pröva en vanlig mjölkchoklad och en bit av ovan nämnda choklad och jämför så förstår ni skillnaden.


Smaklig chokladstund och kom ihåg, man behöver inte ha så mycket styrka när det gäller choklad!     


 
 
Ingen bild

mamma

29 augusti 2010 13:07

Läste just att choklad är bra för nattarbetare, det ökar flödet i blodkärlen och minskar därmed risken för hjärt o kärlsjukdomar. Bra va :)

Anita

2 september 2010 20:27

Det va ju superbra! :) Måste nog stoppa en chokladkaka i jobbväskan till nästa gång jag får rycka ut på natten :) Dax att inhandla choklad nu mamma!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - 2 januari 2014 17:16


Jag tycker det är trevligt att sätta upp alla julkorten så man kan njuta av hälsningarna och de fina motiven ett tag. ...

Av Anita - 12 juli 2013 12:57

Denna grusväg har jag gått många gånger förr... Det känns gott att traska här! Anders-Wikströms-backen, badplatsen... ...

Av Anita - 6 juli 2013 19:29

Hemma och "himme" är två skilda begrepp för mig nu för tiden. Det kan ses högst filosofiskt men en god vän bjöd mig på detta tankeförslag när jag tjorvade in mig i en diskussion om hemma här och hemma där... Nu mera följer jag hans exempel, iaf i t...

Av Anita - 15 juni 2013 20:30


Igårkväll avtackade vi två fina medarbetare som slutat/slutar hos oss på jobbet. Molnen skingrades och regnet övergick till sol. Grillad mat, goda sallader, kubbspel, goda skratt och mysig miljö. En rolig kväll även om det inte alls är roligt att d...

Ovido - Quiz & Flashcards