Alla inlägg under november 2009

Av Anita - 4 november 2009 18:07

Mitt stora chokladintresse har legat lite på is på sistone, troligen relaterat både till tid och tillgång på bra choklad. En riktigt god choklad tycker jag ska vara mörk, inte under 60% men inte över 85% kakaohalt heller. Den bör endast innehålla kakao, kakaofett, rörsocker och ev. äkta vanilj. Inga andra konstiga fetter, det förstör känslan i munnen. Se bara på Marabou's mjölkchoklad som blir som ett klister i munnen (funkar dock som nödlösning - bättre än ingen choklad alls) Glad.

Det går att fördjupa sig ordentligt i det där med choklad, det är en hel vetenskap, men det viktigaste är ju trots allt att det smakar bra för den enskilde konsumenten.


Jag föredrar att njuta av chokladkakor, inte praliner eller tryfflar, om jag ska välja bara ett av alternativen. Till favoriterna hör bl.a Amedei Chuao, Amedei "9", Michel Cluizel Cru de plantation Vila Gracinda. Smaka och njut!


Vill man läsa lite mer om det här med bra choklad föreslår jag en titt på Chokladakademins hemsida: www.chokladakademien.org  

Av Anita - 4 november 2009 08:19

Igår ringde en god vän till mig. Det var bara ett vanligt samtal om ditt och datt. Men det gladde mig mycket! Det samtalet var till mig. Min vän hade tänkt på mig och gav av sin stund till mig. En sådan liten handling, som att ringa till en vän, kan ibland betyda väldigt mycket! Glad 


När jag vet hur mycket ett telefonsamtal kan betyda, varför är jag då så dålig på att själv höra av mig??

Av Anita - 2 november 2009 20:46

Igår var vi och tittade på ett hus i Färnäs som ska hyras ut. Ett gammalt hus, byggt i början av 1900-talet, med 6 rum och kök på en stor tomt. I köket fanns en stor användbar vedspis! I kammaren fanns en öppenspis och i källaren en bakugn! Ett charmigt hus med känsla. Bilplats under tak. Jordvärme. Själva tomten kändes avskild med närmare 100 meter till vägen, som dessutom inte alls är särskilt trafikerad. Nu vill vi bara flytta in! Haken är bara att det varit jätte många som visat intresse och flera som även varit och tittat på huset. Så i slutet av veckan kommer vi få besled från ägarna... *klämmer tummarna håååårt*


http://kartor.eniro.se/ Byåkersvägen 10, Färnäs.

Av Anita - 2 november 2009 10:46

Frans brukar dra ner sköljbaljan på golvet och leka med den. Men idag slog han nog årets lekrekord. Han kröp själv, efter mycket tjorv, ner i sköljbaljan och njöt sedan av att ligga i den Skrattande.


    

Av Anita - 2 november 2009 10:19

Vilken underbar känsla att kliva in i ett alldeles nystädat hus som till och med luktar nystädat! Under den gångna veckan när jag, Frans och Eros har njutit av norrlandsluften har M arbetat både på lasarettet och hemma. Han har nämligen tillbringat kvällarna tillsammans med dammtrasor, damsugare, skurkäppar och tvättmaskin! Så nu är fönstren putsade, mattorna på golven nytvättade och alla dammråttor har jagats iväg från sina skrymslen och vrår. Så när vi kom åter till Mora igår eftermiddag och jag öppnade ytterdörren slog en renhetens doft emot mig och synen från glänsande rena golv gjorde mig lycklig i magen. Han är effektiv min make när han sätter igång! Helt underbart är det med ett nystädat hem! Cool


Googlade efter en bild med sökordet "manlig städare" för att sätta in här i inlägget och då kom denna bild upp! Kunde inte gå förbi den trots att den verkligen inte kändes så "städ:ig" men den är väl desto manligare kanske Skrattande.


Av Anita - 1 november 2009 10:48

Massäck med tunnbröd, det är ju verkligen inte helt fel! Att ha varit hemma i Brattbäcken i 9 dagar, det har verkligen inte heller varit helt fel! God mat, mysiga dagar med familjen, hjälp med Frans...det har varit riktigt härligt! Kram på er! :)

Av Anita - 1 november 2009 10:32

Allhelgona, Alla helgons dag, en dag att minnas och sakna...

  


...en kväll med kyrkogårdar i hav av ljus...

  


Ovido - Quiz & Flashcards